Wilt u meer weten over dit bericht?
Neem dan contact op met
Arnold Groeneveld
Jens van de Weijgaert
12 juni 2025
Circulariteit speelt een steeds belangrijkere rol in de gebouwde omgeving – ook in de onderwijssector. Wij zien de ambitie om circulaire principes te integreren in onderwijsbouwprojecten dan ook steeds vaker terug. Maar ondanks goede bedoelingen, merken we dat deze ambities tijdens het ontwerpproces vaak afzwakken of zelfs verdwijnen. Dit fenomeen, dat we binnen ZRi ook wel ‘ambitie-erosie’ noemen, vormt een uitdaging in onze projecten.
Onze afstudeerder Jens van de Weijgaert, vierdejaars student Bouwkunde aan De Haagse Hogeschool heeft dit probleem onderzocht en zich in zijn scriptie specifiek gericht op de vraag: Hoe kunnen we ambitie-erosie voorkomen tijdens de definitie- en ontwerpfase van onderwijsbouwprojecten?
Hij bracht de oorzaken van deze erosie in kaart en onderzocht welke strategieën bijdragen aan het behouden van circulaire doelen – denk aan heldere rolverdeling, eenduidige invulling van circulariteit en het borgen van ambities in processtappen.
Zijn onderzoek heeft waardevolle inzichten opgeleverd. We danken Jens voor zijn inzet en wensen hem veel succes bij de afronding van zijn studie. En daarna een mooie toekomst in de richting van projectmanagement of projectontwikkeling.
Ben je benieuwd hoe het is om te werken bij ZRi? Wij bieden een leuke en uitdagende werkplek om af te studeren of stage te lopen op het gebied van Aanbesteden & Contracteren, Bouwfysica & Bouwtechniek en Bouwmanagement. Bekijk onze vacaturepagina of stuur een bericht naar Arnold Groeneveld.
Neem dan contact op met
Arnold Groeneveld